Hur man slutar slösa tid på uppsättning i filmskapande

Företag och kunder har inte alltid pengar, tid eller genuin önskan att få ut det mesta av varje projekt, vilket lämnar filmskapare på kortsidan. Detta kan förvärra människor som vill avancera i yrket genom att göra varje jobb bättre än det före det. Här är några förslag på filmskapande som hjälper dig att få ut det mesta av din tid, pengar och energi samtidigt som du ger dina kunder maximalt värde.

1. Förproduktionsfasen

På vilken budget som helst är tidsplanering något som de flesta förbiser, men det är avgörande för att skapa en beställd bit. Att inte vara förberedd kommer att resultera i bakslag, vilket kommer att bli kostsamt på set både i termer av tid och pengar.

Dessa är ofta de mest underskattade aspekterna av förproduktion:

Spelplaner för skott på distans
listor över skott
frågelistor och inspelningsscheman (för intervjuer)
förstå intervjuobjektets biografi och var intervjun kommer att äga rum
städning och skräpborttagning meny planering för lunch och middag

Att missa dessa aspekter orsakar inte bara förödelse för ditt schema och din budget (på grund av övertidsersättning), utan det orsakar också förödelse för din image och arbetsmoral. En besättning kan omedelbart skilja mellan en produkt som har planerats noggrant och en som “vingar den”. En väl förberedd uppsättning kommer vanligtvis att starta och slutföra dagen i tid, med låg stress och en glad besättning.

Ja, det är enklare att dyka upp och “få det att hända” ju mer erfarenhet du har, men verkligheten är att bra förproduktion bevarar besättningens moral. Ingenting är mer frustrerande än att ha ett team av filmskapare som inte vill vara aktivt involverade och bara är där för pengarna.

On-Set Time

När det packas för mycket på en dag är det lätt att förbise några enkla saker. Genomgångar med besättningen, avdelningschefsmöten på morgonen och ett kort teammöte för en sammanfattning av schemat är alla viktiga för flödet.

Om alla är på samma sida kommer hela teamet att arbeta mot ett gemensamt mål.

Om endast regissören eller assisterande regissören är medveten om spelstrategin, kan besättningen vara överarbetad när de försöker utföra uppgifter som inte är relaterade till produktionen.

Många har bevittnat den irriterande scenen där en besättning sätter upp belysning, kameror, klädsel och ljudutrustning eftersom alla antog att bilden skulle vara vänd österut – bara för att regissören skulle komma en timme för sent och tillkännage, “Åh, förresten , vi är vända västerut idag.” Plötsligt måste den massiva installationen demonteras och återställas, och resten av dagen skjuts tillbaka på grund av en mentalitetskrock.

Bortkastade ansträngningar kontra bra ansträngningar

Vi vill alla ha den där filmestetiken med vackra dockbilder, glidande vyer och fantastiska vinklar som ger oss den där konstnärliga stilen som vi alla har kommit att uppskatta. Tyvärr, när tiden är knapp, offras många av dessa bilder för att möta den ökade efterfrågan på täckning.

Det är ett fantastiskt förslag när det gäller tidshantering för bilder, att räkna antalet inställningar (kamerarörelser, objektivbyten, etc.) som krävs för dagen. Om du skjuter “run and gun”, kommer du att vara begränsad till 50-60 inställningar på en 14-timmarsdag; längre, och filmens integritet kommer att äventyras. Det genomsnittliga antalet uppsättningar för tv-produktion är 25-30, och i filmbranschen är det vanligare att spela in 20 eller färre scener per dag. Anslut aldrig mer än du kan hantera; var ärlig om dina förmågor och håll dig till dem.

Slutligen, planering i förväg kommer att spara tid på lång sikt. Innan du ens sätter din fot på set, ha en god uppfattning om vad du behöver. När den dagen kommer, uppdatera teamet så att alla är på samma sida. Mängden inställningar är avgörande för en framgångsrik planeringsdag. Var inte girig och planera bara för det du vet att du kommer att kunna göra. Dessa tips hjälper dig att få ut det mesta av din tid och energi både på och offset.