Att göra en kortfilm lika kraftfull som en film

Långfilm och kortfilm är utan tvekan två separata djur, där långfilmen är en längre, ofta mer kritisk resa och kortfilmen är en anekdot längs den vägen. Av allt är att finansiera en hel film en av de svåraste utmaningarna för oberoende filmskapare, så att spela in en kortfilm ser mer genomförbart ut. Men hur kan du utveckla dina idéer för en kortfilm samtidigt som du håller den lika komplicerad och fängslande som en film? Dessa fyra regissörer, som just deltog i Filmmaker Magazines årliga 25 New Faces-visningskväll på IFC Center, ger några råd:

1. Bestäm de lämpligaste skjutplatserna. De kommer att öka äktheten hos dina shorts.

“Jag filmade ‘Immaculate Reception’ helt i Pittsburgh – inne i någons hem i Pittsburgh – med alla mina stora skådespelare, såväl som alla statister, som kommer från staden. Den här historien utspelar sig under en betydande period i Pittsburghs historia när Stealers blev äntligen en mästerskapsvinnande fotbollsklubb på 1970-talet, och jag ville att det här stycket skulle vara så realistiskt som möjligt för att fira det.” – “Immaculate Reception”, av Charlotte Glynn

2. Använd alla tillgängliga kostymalternativ. Du vet aldrig vem eller vad som kan vara användbart.

“För fotograferingen använde vi våra kläder, kläder från vänner, secondhandbutiker och Good Will-butiker.” 1970-talets behå, å andra sidan, erhölls från en östeuropeisk behåbutik belägen i en språkhög i västra Pennsylvania, vilket vi upptäckte efter omfattande studier, och denna behå var betydelsefull för vår karaktär. Min vän från detta andra osammanhängande uppdrag kunde dock kliva in och rädda mig för resten av mina kostymer, även om jag redan hade tappat tre kostymdesigners och vi bara var tio dagar kvar till inspelningen. Hon hade nyligen avslutat inspelningen av ‘Foxcatcher’, men eftersom vi tidigare hade samarbetat var hon planerad att komma in och klä alla mina trettio statister i sista minuten.” -Glynn.

3. Använd alla utrustningsresurser som kan hjälpa dig att öka kvaliteten på din films produktion.

“Eftersom jag gjorde två av mina stora filmer i filmskolan har vi mycket tillgång till utrustning.” Och med “Afronauts” är det den här killen vars far arbetade för NASA och var stationerad i samma område som vår inspelningsplats i Zambia. Han tjänade pengar på teknikindustrin, så han var vår bästa exekutivproducent, och han kunde förse oss med den bästa utrustningen som rekvisita för våra skådespelare, vilket var oerhört tur.” – “Afronauts” av Frances Bodomo

4. Uppskatta kortfilmens konst; gör det inte bara för att marknadsföra din långfilm.

“Jag älskar kortfilmen som form, och jag älskar hur den tillåter regissörer, oavsett hur stora eller små, att åtminstone utforska eller åtminstone prova den eftersom jag tror att för att göra något du är stolt över, måste misslyckas mycket.” Förra året var jag till exempel på en festivalturné för en film som inte skulle göras till film. I år är jag på en festivalturné för en film som ska göras till en del, och det är en stor skillnad i att publiken fortfarande betraktar den korta formen som en prolog till en film. Eftersom jag producerade “Afronauts” en så bra kortfilm på egen hand, har jag haft många möjligheter att göra en starkare film.” Bodomo –

5. Kom ihåg att Kickstarter inte är det enda sättet att finansiera din film eller betala folk för att arbeta med den.

“Innan jag gjorde den här filmen arbetade jag som produktionsdesigner och art director i fem eller sju år, så jag fick många förmåner från vänner från att jobba gratis, vilket hjälpte mig att få dem att komma till min inspelning.” Jag utvecklade också kontakter från betald arbetskraft från andra människor – så alla pengar jag hade sparat under åren och vännerna jag hade fått betalade till slut ut för min korta tid.” – “Bröder,” av Robert Eggers